lördag 8 december 2012

Flicka, efter diskussionen


Men ett uttryck som jag inte tänkte på när jag läste novellen var "oskrivna lagar". En i gruppen hade kopplat samman novellen ganska mycket med det och verkliga oskrivna lagar som hon varit med om, som t.ex. en annorlunda syn som många har mot invandrare jämt emot "vanliga svenskar". Dessa oskrivna lagar är ju faktiskt något som finns i novellen. Dessa lagar känns också riktigt tydliga när man läser texten och man förstår verkligen hur det kan vara.

En i gruppen drog också upp att det skulle vara väldigt intressant om man fick läsa en liknande berättelse från samma samhälle, men i stället ur en mans perspektiv. Det håller jag med om! Hur uppfattas mannen och vad har han för plikter och oskrivna lagar?

En sak jag inte hade lagt märke till innan var författarens namn, Jamaica Kincaid. Det här namnet gjorde att jag fick tankegångar till att berättelsen kommer från ett afrikanskt land, kanske just Jamaica, och då ändras min blick lite på berättelsen, perspektivet blir liksom ett annat när man vet att det inte utspelar sig i det samhälle man känner till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar