onsdag 14 november 2012

Gåtan

Gåtan
En berättelse om Marie och hennes far, om nycklarna och pengarna. Om instängdhet, väntan och en hemlighet.
en novell av Lindsey Collen

Detta är min tolkning...
Den här novellen skulle jag säga är lite poetisk. Den är liksom skriven på ett sätt där inte allt bara står som händelser i långa vanliga meningar, utan att det kommer in små tankar och ord lite här och där som egentligen inte är händelser (lite svårt att förklara). Vissa berättelser får man bara veta själva händelserna i den ordningen som det händer och nästan inga tankar eller så. I och med att den här novellen är lite speciell i skrivandet gör den mer utstickande och annorlunda att läsa, vilket kan vara ganska kul.

Novellen känns inte så jättetydlig, det tar ett tag att förstå vad den egentligen handlar om, om hur hennes liv är och så vidare, vilket, tycker jag, gör den ännu mer poetisk och också mystiskt. Att skriva den på det här sättet gör också att man får mer frihet själv att tolka den och en större frihet till de känslor man själv känner. Jag vet inte om den kanske skulle förlora sin unikhet om man ändrade i den men jag skulle ändå önska att vissa saker skulle vara mer tydliga så att man skulle veta om man verkligen tänkt rätt, jag gillar mer när det är tydliga texter. Dock så kanske författaren just skrivit novellen på det här sättet för att låta oss läsare skapa en bild av historian själv, vem vet.

Det är en ganska berörande text där man får en känsla av hur livet är i "hennes värld" och man känner att hon inte har det så toppen, man får många känslor även fast jag som sagt känner att den är ganska oklar. De allra flesta böcker och noveller som är är berörande är värda att läsa, och den här är bara ca 5 minuter av ditt liv så jag kan rekommendera att läsa den om du har 5 minuter över någon dag.
Den ger en liten tänkare.
Men jag skulle ändå säga att det finns flera noveller som jag skulle rekommendera starkare än denna. Den lyckades inte beröra mig så mycket att jag kommer gå runt och säga till folk att läsa den här.


Efter diskussionen
Man kan se novellen från så många håll, se saker på så olika sätt. Oftast när man läst en text, bara för sig själv så har man en egen tanke om berättelsen. Det är ganska intressant att höra vad andra tycker och tänker om en och samma text, då får man novellen från flera olika perspektiv, vissa mer och vissa mindre troliga. Jag kände att det blev en större klarhet i allt som hände, ett större samband mellan allt, men också olika sorters förklaringar. När vi fick specifika frågor att diskutera lägger man också märke till fler saker som man inte alls tänkt på tidigare. Genom det fick jag en ännu tydligare bild och ett större samband mellan alla små detaljer i texten. I diskussionen kunde vi med hjälp av varandra också komma på nya saker och anledningar medan vi diskuterade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar